[worst case scenario]


Jag står inför ett oerhört svårt beslut. Jag har vridit och vänt på det tusen gånger, pratat med alla bra runt i kring mig och fått en massa bra input men jag kan fortfarande inte bestämma mig.

Jag har blivit erbjuden ett väldigt spännande jobb. Men jag vet inte om jag ska tacka ja. Och det börjar verkligen brinna i knutarna, de vill ha svara ASAP så klart och för att jag i så fall ska kunna börja i januari måste jag säga upp mig ASAP. Jobbet börjar med tre månader i Stockholm för att sedan flytta tillbaka hit till Oslo och öppna upp ett kontor. Vidare expandering runt om i de Skadinaviska huvudstäderna samt San Fransisco och New York under 2009. Jag skulle gärna vara med på uppstarten av NY kontoret också...

Men jag vet inte om jag vågar. Men domedagsprofeter som gapar och hausar upp den här förbannade finanskrisen, stundande eller till och med rådande låg konjunktur, kommande högre arbetslöshet etc etc mm mm. Jag sitter ju väldigt tryggt här på ett av världens största företag. En bra plats att va på när det verkligen blåser omkring en. Men fan så tråkigt. Det finns ju en anledning till att jag för en månad sedan drog igång en jobbsökarprocess. Och nu när det är verklighet, jag har fått mitt marknadsvärde konfirmerat och jobberbjudandena står som spön i backen så drabbas jag av feghet.

Jag vill ju egentligen byta. Det vet jag ju. Men jag vet inte om jag vågar. Det finns en massa risker förenat med ett eventuellt jobbbyte.

Å andra sidan har ju alla mina hittills tagna aktiva beslut gynnat mig. Och om jag ser i backspegeln och på cv't så har ju allt jag gjort hittills varit utmanande, utvecklande, roligt och framförallt så har det ju alltid gått bra och jag har alltid trivits. Så varför skulle jag inte göra det nu?

Worst case scenario: Jag får sparken efter tre månader, det ekonomiska läget och arbetsmarknaden är då i total kaos och jag förblir arbetslös.

Worst case scenario åtgärdsplan: What the fuck, då är det väl en perfekt tidpunkt att resa upp alla mina pengar?

Hmm... Jag kanske ska sluta va en sån fegfitta och hoppa?



Kommentarer:
Postat av: Kocken

GO FFS!

Postat av: Ina

Jag skulle också säga att du skulle våga satsa men.... inte som läget ser ut nu. För att dra upp något konkret kan jag berätta om min bror som har haft ett mycket bra (och välbetalt jobb) inom ikea, i våras bytte han jobb till ett kanonjobb, trodde alla.... Detta företag (nämner inga namn) är ett stort välkänt företag men var delägare i ett stort isländskt företag så alla med lite hjärna förstår ju vad som hände... Min bror har förvisso kvar sitt jobb men massor runt omkring honom har fått sluta, bonusar är inte att tala och stämningen är såklart urkass. Verkligen inte rolgt. Så jag skulle faktiskt råda dig till att vänta lite, bara så att det värsta har lagt sig. Fy vad jag är tråkigt.... sorry...

2008-10-29 @ 07:42:48
Postat av: [a u g u s t]

Två mycket motstridga åsikter... Ina, du är la inte så tråkig, kanske realistisk (eller pessimistisk hehe). Men det är klart man borde tänka så också. Detta är fan inte lätt och nu har jag fått ytterligare ett väldigt spännande jobberbjudande. Den stora nackdelen är att båda jobben erbjuder en något lägre fastlön än det jag har nu, men än betydligt fetare bonus och prestationsbaserad lön... Och som du säger Ina, så är ju det i dessa tider kanske en mycket större risk. However så menar båda företagen på att de inte ser finanskris och låg konjunktur som några nackdelar utan har bra business ändå och klarat sig i sämre tider förr. Nästan ibland bättre iom vad deras tjänster är... Fan att det ska va så svårt...

2008-10-29 @ 12:27:51
URL: http://august.blogg.se/
Postat av: Kocken

Du har ju redan lösningen; om det går åt he.. så RES! Jag vill minnas att du skrev nån gång att du skulle dra till Australien denna hösten...?

Det ordnar sig, super-CV:t finns ju kvar när du kommer hem från din around the world trip!! :-D

2008-10-29 @ 13:18:41
URL: http://toppmatad.blogspot.com
Postat av: någon som inte sagt något på länge

antedreas. byt.

du är snart inte tjugo sjutton längre.

2008-10-29 @ 15:53:37
Postat av: niko

hoppa hoppa hoppa!!!!


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits