[m i k r o b l o g g a n d e t]

 

Jag nämnde veckans tema tidigare idag. Jag ska nu lite mer utförligt berätta om vad det är för tema.

 

Denna blogg började som ett experiment som utvärderades efter två månader och som har fått fortsätta leva dels för att jag tycker det är kul och för att jag numera ligger runt ca 250 unika läsare i veckan. Jag vet, det är små potatis jämfört med många andra bloggares anhängarantal, men inte enligt mig. Och i och med att detta nu är ett experiment och jag trots allt arbetar på världens största IT-företag så måste jag ju hålla mig uppdaterad med vad som händer i IT-världen. Och tydligen så är ett av de hetaste fenomenen nu, efter japanska sms-romaner och mer nischade communities, mikrobloggen.

 

DN beskriver det på följande sätt:


"Den som mikrobloggar skriver ofta och lite, ungefär som i statusfältet på Facebook. Meddelandena, som ofta bara är en mening långa, kan publiceras via nätet eller via SMS. På så sätt kan mikrobloggaren hålla sina läsare uppdaterade dygnet runt.
En mikroblogg handlar mer om dialog än vanliga bloggar. Ofta kommenterar läsarna snabbt, varpå mikrobloggaren svarar. Informationen går i en ständig ström, därav begreppet lifestreaming."[1]

 

Ok, på sätt och vis påminner det här om alla de frenetiskt idiotibloggande sextonåringarna som jag hatar. Men The times they are a-changin', som Dylan sjunger, så det är bara för mig att försöka hänga med. Har kanske ingen stor tro på att detta kommer bli min bloggs nya formspråk, men va fan, det kan ju va värt ett försök.




Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits