[s n ö, b l o d - o - t a x i]


Det snöar idag. Det i sig är ju inte speciellt unikt, men den här dagen har inte ändå riktigt börjat som alla andra. Vid 9 skulle jag lämna blod för först gången här i Norge. Proceduren är väldigt lik den i Sverige och börjar med ett långt frågeformulär som ska fyllas i. Sjukdomar, knark, eventuellt sex med prostituerade... ja det gamla vanliga. Men efter det blev det inte speciellt mycket blodgivande utan mest samtal och prover som ledde till att jag duger till att lämna blod.

However så skiljer sig blodgivandet i Norge, så vitt som jag iallafall kan minnas det, ifrån Sverige. Partners. Alltså hur många man legat med. Eller kanske inte totalt hur många man har varit med, utan om man varit med olika partners inom de sista 6 månaderna. Här funkar det nämligen så att jag sätts i 6 månaders "karantän" (inte bokstavligt talat) när jag har en ny partner. Tror inte blodgivning och min nya livsstil som singel fungera speciellt bra tillsammans... Men jag fick med mig ett stort fint paraply och en macka idag iallafall.


Dagen övergick därefter till totalt kaos pga att det har brunnit i en tunnel på Oslo centralstation idag på morgonen. Så ALL tågtrafik ligger ner. Detta fick jag reda på på blodbanken. Jag övervägde länge om jag skulle vända hemåt och ha hemma kontor, men bestämde mig till slut att jag måste ju åtminstone göra ett försök.

På station var det en kaotisk stämning, men jag blev ändå positivt överraskad över norrnännens ovanligt goda organisationsförmåga. Jag fick en kaffe och en lefsa (en norsk godsak) och blev sedan satt i en taxi ut till kontoret. Gratis.

Jag väntar med spänning på vad resten av dagen har att erbjuda...

image36

lefsa och mitt nya paraply

Kommentarer:
Postat av: ina

vad är en "lefsa"?

2007-11-29 @ 19:39:24
Postat av: [a u g u s t]

En lefsa smakar typ som en kanelbulle. Det är som typ bulldeg med smör, socker o kanel i mellan... Svårt att förklara, men de är överraskande goda.


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits