[p o p u l a r i t e t s - m å t t s t o c k]


Vi satt och pratade om Facebook under fikan på jobbet. Det finns ju uppenbart en massa både för- och nackdelar med denna interaktiva stalkerbasen. Då slog det oss att det finns uppenbara likheter med vår egna betydligt mindre interaktiva barndom. När jag gick på låg- och mellanstadiet samlades det hejvilt på små foton på kompisar. Du vet sånna små porträtt på en själv som man tog, utöver klassfotot. Dessa byttes och delades ut till alla man kände och detta blev till en uppenbar måttstock på hur pass populär man var och hur många vänner man hade. Precis så kan det ju kännas med Facebook ibland, att den tagit rollen som popularitets måttstock. Personen med flest antal wall-inlägg, vänner, grupper och roliga bilder är den som är lyckligast, har flest vänner och är mest populär. För vem kan ärligt talat, med handen på hjärtat, säga att de faktiskt är vän med de 253 "vänner" de har addat på Facebook? Jag personligen hade iallafall aldrig mer än ett 30-tal små porträtt på kompisar när jag gick i grundskolan.

Sen nämnde en kollega kopplingen mellan Facebook och de "mina-vänner" böcker man hade under samma era. Där man utöver bilder på sina kompisar kunde fylla i deras intressen, favoritämnen, fritidssysselsättningar mm mm. Det är ju precis vad Facebook är! En "mina-vänner" bok för grundskoleelever i alla åldrar. En betydligt mer lättuppdaterad och dynamisk version av "mina-vänner" böckerna dessutom.

Efter en enkel sökning på dessa "mina vänner" böcker för att hitta en trevlig bild på en sådan att lägga till i detta inlägg, visade det sig att någon (i vanlig ordning) redan tänkt på detta. Det är svårt att påstå sig vara inovativ och att tänka utanför lådan när Google så snabbt kan punktera ens känsla av nytänkande med en enda
sökning. Å andra sidan kanske detta bara ger mer tyngd och reliabilitet till mitt inlägg?


image137


Kommentarer:
Postat av: MJ

Blogga mera!

2008-04-11 @ 13:10:12
Postat av: [a u g u s t]

Vad snällt.


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits