[m e t a n g a s]


Jag har på senare tid blivit mer miljömedveten. Länge var jag av uppfattningen att växthuseffekten bara var ett modeord, något påhittat och de eventuella klimaförändringarna man kan se enbart beror på fluktuationer som funnits i alla år. Vad skulle till exempel dagens forskare säga om det började bli istid igen? 2 km höga isblock som glider fram längs Karl Johan, eller den svenska motsvarigheten Drottninggatan?

Men på senare tid har jag kanske börjat tro mer på detta och för första gången i mitt liv börja ta lite mer hänsyn till miljön. Inte på något extremistiskt jaga-oljetankers-i-gummibåtar sätt, men mer åka kollektivt istället för egen bil, tåg istället för flyg och så vidare. Vissa av mina miljömedvetna upptåg kan även va ekonomiskt betingade, men vilket fall som helst. Idag på P3 hörde jag dock denna intressanta nyhet. I Australien finns det forskare som kommit fram till att kängurun saknar det i magen som skapar metangas vid matsmältningsprocessen. Och metangasen är en växthusgas som påverkar växthuseffekten och som är påtaglig i boskaps och speciellt kors matsmältningsprocess. Metangasen lämnar kroppen och når atmosfären genom fisar. Så nu ska alltså de Australiensiska forskarna försöka förändra kors gener så att de börjar fisa som kängururna.

Finns det inga andra forskningsområden där resultaten kan vara lite viktigare för människans fortlevnad?

Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits