[bättre sent än aldrig]


Igår kväll såg jag en norsk reklamfilm som presenterade ett nytt ganska smart koncept som de ska börja med här i Norge. Från och med nu ska de, iallafall på Rimi, märka ut vissa livsmedelsprodukter med en viss logga om livsmedelsprodukten i fråga är av en nyttigare och mer hälsosam art. Exempelvis pasta som är av fullkorn, ost med lägre fethallt etc kommer få den här speciella lilla loggan på sig. Loggan är ett litet nyckelhål och den specifika och mer hälsosamma livsmedelsprodukten ska få en nyckelhålsmärkning.




Enligt Svenska Wikipedia står det följande om denna märkning:

"Nyckelhålsmärkning är ett sätt för livsmedelsproducenter att visa att en produkt är nyttig, exempelvis fiberrik eller mager. Symbolen "Det gröna nyckelhålet" placeras då på produktens förpackning som vägledning för konsumenten. Det var
Livsmedelsverket som 1989 införde märkningen. 6 juni 2005 skärptes reglerna för nyckelhålsmärkning vad gäller salt- och sockerinnehåll."

1989 infördes märkningen. Nu är det 2008 och normännen har äntligen, för att i EM tider använda fotbollsterminologi, släppt hörnflaggan och kommit in på banan.




Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits