[h o b b y e r - o c h - j a g]


Jag har hittat en leksak som jag ska unna mig nu när jag får bonus. Enda sedan gymnasietiden, då jag gick en fotokurs, har jag tyckt att det är kul med fotografering. Och även om den digitalkamera jag har nu är bra, så går det inte att jämföra med en schysst systemkamera. Som jag har förtsått det av olika recensioner så tror jag att en Nikon D40 kommer passa mig som, trots viss fotoerfarenhet, ändå måste kalla mig själv för nybörjare. Den finns med värsta stalker kittet med dubbla optik och kikare, men det tycker jag känns lite väl overkill.

På slutet har jag tänkt en del på om jag har några hoobier, eller hobbys eller hobbyer eller vad fan pluralformen av hobby blir. Jag har kommit fram till att jag inte direkt har några. Min BMX som jag köpte och lekte med har nu haft punktering och borttappad nyckel till låset i över ett års tid, så det är väl knappast en hobby jag är så aktiv med. Jag älskar alpinskidåkning, men det gör jag ju max en vecka per år. Träning har jag slutat helt med. Yoga var en passion under en period, men det har jag heller inte gjort sen den där bakis söndagen i Bergen i maj. Boxning var också något jag höll på med ett tag. Dykning älskar jag, men det har jag inte heller gjort på allt för länge. Det måste jag verkligen se till att göra i sommar, om det så bara blir i bäcksvarta och lerbruna Östersjön eller en ensam chartertripp till Egypten.

Skriva är ju en hobby som jag har hittat tillbaka till på slutet, men det kan jag också bli betydligt mer aktiv i. Från och med nu ska jag faktiskt gå in aktivt för alla mina hobbys. En persons hobbys eller intressen skapar en ganska tydlig bild av hur en person är. Det är också ett ganska enkelt sätt att forma den bild av en själv som man vill visa andra, eller kanske ett viktigare sätt att se på det: det är ett bra sätt att för ens egen del utveckla sig själv och kanske hitta sin egen identitet. Mina intressen är att skriva, fotografering, skidåkning, dykning och musik. Kan inte leva utan musik. Det skapar en bra bild av hur jag faktiskt är. Eller det låter som en beskrivning av en intressant person, en sån person som jag vill va och numera är. Personlig utveckling eller kanske självmanipulering på hög nivå.

På tal om personlig utveckling och att hitta sig själv så var vi på bio igår och såg den helt fantastiska filmen "Into the wild". Jag gick dit utan förväntningar men kommer nu efter att ha sett den tyvärr skruva upp dina förväntningar till max. Men Sean Penn som regisserat den har gjort ett helt fantastiskt jobb! Vilka vackra bilder, underbara skådespelarinsatser, musik av Eddie Vedder (behöver jag säga mer?) och en berättelse som verkligen fick mig att fundera på mitt liv och vad jag vill göra med det och som dessutom är based on a true story.

Efter igår vill jag bara ta min nya systemkamera och ge mig ut Into the wild.






Kommentarer:

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits