[r y s k - b a n a n t å r t a]


Nu ska vi ut i vårsolen på en prommenad, en fika och en ordentlig invigning av min nya underbara kamera. Senare idag ska vi på fest hos nån tjej som fyller år. Av den meningen kan ni antagligen göra den korrekta tolkningen att jag inte känner födelsedagsbarnet ifråga, men det gör de vi ska dit med. Så för att fira tjejen som fyller år ska vi så tidigt som vid 15-16-tiden träffas ett gäng och baka tårtor som vi ska ha med oss. Jag sa då spontant att jag ska baka en rysk banantårta. Alla tittade på mig med frågande ögon. Efter lite surfande så har jag lyckats komma fram till slutsatsen att en rysk banantårta, hur rysk den än må låta, är ett Norrköpingsfenomen. Den ryska banantårtan har funnits med hela min uppväxt och varit delad första pristagare med prinsesstårtan i personliga tårtfavoriter. Jag har tagit för givet att det var en om inte internationell så iallafall nationellt känd bakelse. Men så är alltså inte fallet. Informationen kring denna goda skapelse är väldigt begränsad, nästan mytomspunnen. Jag har hittat enstaka blogginlägg där de beskriver denna unika och svårhittade speciallitet och några konditoriers recept på den.

Så här har jag tänkt göra den:

Tårtan:
Sockerkakasbotten
Vispad grädde blandad med kakao och banan
Ett lager vaniljkräm
Ett lager chokladpudding

Topping:
Vispad grädde
Skivade bananer
Chokladströssel

Förhoppningsvis kommer resultatet bli nått i stil med detta:


image128



Kommentarer:
Postat av: catwomankitty

Ska göra rysk banantårta och hittade ditt recept här.

Länkar till din sida ifrån min.

Ha en bra dag!


Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits